keskiviikko 10. lokakuuta 2012

Valopää sohvan reunalla

Kissa nukkuu pyykinkuivaustelineen alla lakanan helmaan kääriytyneenä. En raaski poiskaan hätistää. Karvaantuu meillä kaikki kankaat jossain vaiheessa kumminkin.

Päivä ei näytä valkenevan tänäänkään. Kosteata ja hämärää. Linnut ovat asettuneen puiden latvoihin keskustelemaan siitä, minne nyt mennään, kun tämän pihan puut on pian putsattu.

Minä kökötän sohvalla kirkasvalokuulokkeet korvissa. Takaraivoa vihloo ja sydän pyrkii letkajenkkaan. Sain nämä kuulokkeet Aviomieheltä lahjaksi viime jouluna. Kokeilin kevättalvella jonkin aikaa, mutta en jaksanut käyttää säännöllisesti.

On meillä kirkasvalolamppukin ja sen käytöstä oli molemmille hyötyä, kunnes silmiin osuva valo alkoi laukaista minulla migreenikohtauksia. Kun nämäkin tuntuvat aiheuttavan jonkinasteista päänsärkyä ja kovasti kuumotusta korvakäytävissä (sekä sydämen rytmihäiriöitä ja pahoinvointia, jotka minulla laukeavat kaikesta mahdollisesta kuormitttavasta), olen vähän pelännyt ottaa niitä käyttöön.

Tutkimustuloksethan näiden hyödyllisyydestä taitavat olla vielä ristiriitaisia (mistäpä ei nykyään olisi). Sitäpaitsi jokainen reagoi ärsykkeisiin hieman eri tavalla. Pitänee kai vaan kokeilla itse, ennenkuin tietää auttaako..

4 kommenttia:

  1. Mä olen utelias sitten myös kuulemaan mahdollisista tuloksista ja vaikutuksista, kas kun paikallislehden kolumnissa "hehkutettiin" korvavaloa. Kuulemma "tutkimukset ovat osoittaneet", että masennus kaikkoaa. Ehkä, jos vain pumppu ja sisuskalut kestäisivät...?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ilman muuta raportoin. Jollain tavalla ne minuun vaikuttavat. Ehkä jopa piristävästi. Siltä tuntuu ainakin kolmen päivän käytön jälkeen. Vaikea on silti uskoa, että nämä masennusoireita kokonaan poistaisivat, niin kuin joissain lehtijutuissa on tosiaan hehkuteltu.

      Poista
  2. Minä saan voimakkaita sydämentykytyksiä jo hierojallakin, jos käytetään selän alla lämmittävää savea. Aika rajuja ovat kyllä tuntemuksesi, tarvit kyllä sydäntäsikin. Kirkasvalolamppua olen miettinyt. Kuulin nyt,e ttä joku koululainen oli saanut epileptisen kohtauksen, kun oli istunut kaiket päivät tietsikalla. Siinähän on sellaista värähtelyä, kuvaruudussa. Oiskohan kirkasvalolampussa samaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama juttu minullakin. Lämpöpakkaukset ei passaa alkuunkaan, eikä aina saunakaan. Sydän on joillakin niin herkkä kapistus ;)

      Poista

Sano vaan